Home

Voila

Klachtenregeling

Klachtenregeling

In het kader van de uitwerking van de klachtenregeling heeft het bestuur van stichting Voila twee externe vertrouwenscontactpersonen benoemd en voert een proactief beleid betreffende preventie machtsmisbruik en het omgaan met klachten op haar scholen.

Het betreft de formele klachten op het gebied van:
(Seksuele) intimidatie, Pesten, Mishandeling, Onheuse bejegening, Inbreuk op de privacy, Didactische aanpak, Pedagogische aanpak en Organisatorische aanpak.

Het bestuur wil hiermee voldoen aan haar wettelijke verplichting betreffende de klachtenregeling. Daarenboven wil het bestuur met een goede uitwerking van de klachtenregeling bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van het pedagogisch klimaat op haar scholen. De school moet te allen tijde een veilige plaats zijn voor leerlingen, ouders en leraren.
Het bestuur staat een proactief en preventief beleid voor op haar scholen als het gaat om het voorkomen van machtsmisbruik en het naar tevredenheid afhandelen van klachten voor de betrokkenen. 

INTERNE VERTROUWENSPERSOON

Op iedere school is minimaal één interne vertrouwenspersoon aanwezig. Deze interne vertrouwenspersoon is binnen de school aanspreekpunt voor zowel leerlingen als voor ouders en leerkrachten. 
De interne vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:

  • Hoort het probleem aan en geeft advies
  • Verwijst eventueel naar de externe vertrouwenspersoon
  • Neemt in overleg contact op met ouders, directie of andere direct betrokkenen
  • Kan advies vragen bij externe instanties, zoals de externe vertrouwenspersoon, Veilig Thuis, School en Veiligheid, GGD/Jeugdarts of het Zorg Advies Team (ZAT).
  • Denkt mee om tot oplossingen te komen, behalve in het geval van seksuele intimidatie. Bij seksuele intimidatie wordt direct doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon.
  • Neemt initiatieven voor preventie
  • Geeft voorlichting aan kinderen, team en ouders en doet beleidsaanbevelingen
  • Helpt ook (bijvoorbeeld met doorverwijzing) zonder de inhoud van de klacht te kennen
  • Zorgt ervoor dat de juiste acties worden ondernomen als er gepest wordt
  • Houdt een logboek bij waarin de activiteiten worden vermeld die voortkomen uit de taak van de interne contactpersoon.

(Het logboek wordt door de externe vertrouwenspersonen aangereikt en toegelicht. Elk jaar worden de gegevens bij de externe vertrouwenspersonen ingeleverd. Deze verwerken de informatie in het jaarverslag voor het bevoegd gezag).

KLACHTENPROCEDURE

Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden en worden fouten gemaakt. Graag zijn we snel op de hoogte van eventuele problemen. In eerste instantie kunt u contact met de groepsleerkracht zoeken, ook wanneer u met haar of hem een verschil van mening heeft. Wanneer u er samen niet uitkomt, kan de directeur worden ingeschakeld. Hij is ook aanspreekpunt voor algemene zaken. Wanneer u vindt dat de klacht onzorgvuldig wordt behandeld, dan kunt u met uw klacht bij het schoolbestuur terecht. 

De externe vertrouwenspersonen van het bestuur zijn Hans van Holland en Angela Groen-Vendrig.
Zij zijn te bereiken via CED Groep:
Postbus 8639
3009 AP Rotterdam
Telefoon: 010-4071599
E-mail: evp@cedgroep.nl

Mocht dit uiteindelijk ook niet tot het door u gewenste resultaat leiden, dan kunt u naar de landelijke klachtencommissie stappen waar de vereniging zich bij aangesloten heeft.
Het adres van deze Landelijke Klachtencommissie is:
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
telefoon 030 – 2809590.

Ten aanzien van een vermoeden van zedenmisdrijven geldt de meld-, overleg- en aangifteplicht (MOA).

Onze volledige klachtenregeling vindt u hier.